dělat co milujete nestačí

Dělat, co milujete nestačí

V tomto textu volně čerpám z knihy The Millionair Fastlane od M.J. DeMarca, ve kterém popisuje, že je naprosto zásadní zaměřit se v podnikání na skutečnou potřebu vašeho zákazníka – a ne na vaše potřeby (vydělat peníze a dělat, co milujete).

“Businesses that solve needs win. Businesses that provide value win. Businesses that solve problems win profits. Selfish, narcissistic motives do not make good, long-term business models.”

M.J. DeMarco

Zákazníci jsou přirozeně sobečtí. Nezajímá je, co z vašeho podnikání máte vy. Zajímá je, co z něj budou mít oni. Zní to tak samozřejmě a přesto to stále mnoho podnikatelů nechápe. Je potřeba potlačit vlastní sobeckost a řešit sobectví druhých. Tak to vždycky v podnikání bylo, bude a je to tak i v pořádku.

 

DĚLAT, CO MILUJETE A CO VÁS BAVÍ, NESTAČÍ

Představte si, že milujete výtvarné umění a tím pádem byste si chtěli ve vašem okolí otevřít malířské studio, pořádat tam umělecké přednášky a kurzy malířských technik. Na co dalšího, krom toho, že vás výtvarné umění baví, byste se měli zaměřit?

  • Je v okolí vašeho plánovaného studia skutečná potřeba po takovém prostoru? Plánujete ho vybudovat v centru hlavního města, ve známé umělecké čtvrti nebo na malé vesnici, kde lidé řeší jiné věci než umění?
  • Existují už nějaká taková studia? Kde sídlí? Co dělají špatně a co vy to můžete dělat lépe (levněji, rychleji) než oni? Jakou vyšší hodnotu můžete dát svým zákazníkům než tu, kterou dostanou jinde?

Vaše studio může zkrachovat, protože bylo založeno na vaší vlastní potřebě, ne na potřebě trhu.

Aby fungovalo “dělej, co miluješ” v podnikání, musí vaše láska řešit potřebu zákazníků (a musíte v tomto oboru být vyjímečně dobří).

Jsou tu také dvě nebezpečí, která se s tím pojí:

  1. pokud to baví vás, nejspíš to bude bavit spoustu dalších lidí – vaše podnikání je pak odsouzeno potácet se v obrovské konkurenci, kde je těžké prorazit, odlišit se a udržet si adekvátní ceny
  2. o svůj koníček možná přijdete, pokud se stane vaší obživou

 

HOŇTE SE ZA POTŘEBOU KLIENTŮ, NE ZA PENĚZI

M.J. DeMarco tvrdí, že honit se za penězi je stejné jako honit kočku v parku – pořád vám bude utíkat. Místo lovu koček se zajímejte o to, co kočky mají rády a co potřebují – tím je nalákejte, přijdou k vám pak přirozeně a začnou příst u vašich nohou.

Je jasné, že chcete svým podnikáním vydělávat peníze. Je ale potřeba zaměřit se na to, co chce trh a ne jen na to, co chcete vy.

“Money chasers are consumers who haven’t quite made the transition to producer. They want to be producers, but they selfishly think like consumers.”

M.J. DeMarco

Na druhou stranu – pokud se zákazníkova potřeba, problém nebo touha slučuje s tím, co nás baví a naplňuje (a kde máme zároveň expertízu) – a pokud je tu pro naše produkty a služby zákazník, trh a potenciál zisku na něm, může být dělání toho, co milujeme skvělým zapalovačem a motivátorem udržet se v podnikání dlouhou dobu.

 

 

Na obrázku vidíte ideální protnutí – místo, kde se děje v podnikání magie.

Nyní je potřeba se podívat na sebe a své podnikání? Je vše v souladu? Nebo na čem ještě potřebujete zapracovat?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Načerpejte inspiraci, získejte užitečné tipy a stáhněte si zdarma hodnotné online produkty. 

V sekci získáte tipy na knihy a užitečné nástroje, e-book, Showit šablonu zdarma, doporučení na inspirativní podnikatelky a ochutnávku přednášek z LUCIES online. 


inspirativní sekce

Inspirace, tipy & zdroje pro vaše podnikání