Strach být vidět je jeden z nejčastějších podnikatelských strachů – nechceme se ukazovat na sociálních sítích a veřejně se postavit za to, kdo jsme a jak vidíme svět. Bojíme se odsouzení druhých, hejtů a toho, že pokud budeme takoví, jací jsme, druzí nás nebudou mít rádi.
STRACH BÝT VIDĚT
Tento strach může mít kořeny v dětství, kdy jsme měli pocit, že nás naši rodiče budou mít rádi jen, pokud budeme takoví, jaké nás chtějí mít. Jako děti jsme odkázaní na rodiče, na jejich lásku a ochranu, proto si i do budoucna můžeme nést přesvědčení, že pokud nebudeme takoví, jací nás druzí chtějí mít, je to pro nás velké bezpečnostní riziko – hrozí nám vyloučení z rodiny a z komunity, nikdo už nám nepomůže, když to budeme potřebovat, budeme sami a zranitelní.
Byly doby, kdy vyloučení ze společenství (vyhnanství), bylo nejhorším trestem, horším než vězení. Dnes už se doba naštěstí změnila a my víme, že můžeme být sami sebou a vedeme k tomu i své děti. Je pro nás důležité, aby věděly, že je budeme milovat vždy a za všech okolností.
Přestože je doba už jinde, stále máme zapsané v genech, že aby nás druzí měli rádi, musíme se jim přizpůsobovat.
NEMŮŽEME SE ZAVDĚČIT VŠEM
To je ale naprosto nefunkční postoj pro podnikání, kde se nikdy a za žádnou cenu nemůžeme zavděčit všem. Je to jako v politice – žádný politik by neuspěl, pokud by se chtěl zavděčit všem. Politik ví, že musí stát za svými postoji a že je reprezentantem své vize světa. Ví, že pokud by byl nemastný – neslaný, nikdo by ho nevolil a on by neměl žádnou šanci udělat jakoukoliv změnu ve společnosti.
Podnikatelé, stejně jako politici potřebují jít s kůží na trh. Je potřeba postavit se za svou vizi a reprezentovat své postoje. Jedině tak můžou přitáhnout zákazníky, kteří jsou s nimi v souladu. A ač to může být bolestivé, v podnikání platí slovní spojení attract & repel – tzn. že je žádoucí odpuzovat zákazníky, kteří nejsou v souladu s naší značkou a naopak, že je vitálně důležité prezentovat svou filozofii a přitáhnout k sobě ty zákazníky, kteří jsou s ní co nejvíce v souladu.
POTŘEBA KRITIZOVAT A HEJTOVAT
Proč ale mají druzí potřebu kritizovat a hejtovat ty, kteří jsou jiní než oni sami?
Pokud teď vynecháme motivy závisti, nudy a mizérie jejich vlastního života, je to tím. že se naše pravda dotýká té jejich. Naším cílem ale není přesvědčit ty, kteří mají opačné názory a postoje, ale přitáhnou ty, kteří sdílí ty naše.
Není nic špatného stát za svou věcí. Pokud se ale možnosti, že budeme kritizováni nebo hejtováni, zalekneme a v důsledku toho nás tento strach donutí k tomu, že nebudeme vidět – nikdo o nás nebude vědět, nebudeme vydělávat peníze a ani nebudeme moci pomoci těm zákazníkům, pro které jsme jako stvořeni.
Opravdu chceme, aby lidé, kteří nás mohou někdy v budoucnu kritizovat nebo hodnotit, měli tak velkou moc nad naším životem?
Zkusme se nyní na věc podívat opačně.
OPAČNÝ POHLED NA STRACH BÝT VIDĚT
Co když ale jsme vidět a zažíváme úspěch? Lidé kupují naše produkty a služby a získáváme krásnou zpětnou vazbu od našich zákazníků a žijeme život, který jsme si vysnili. Bereme nutnost “být vidět” jako součást podnikatelské hry, kterou hrajeme. A nedovolíme, aby nás z ní strach z toho, že budeme vidět, vyřadil.
Ti, kteří s námi nesouhlasí, pro nás také mohou mít přínos – můžou nám ukázat, kde jsou trhliny a slabá místa v našich postojích a kde jsou oblasti, na kterých můžeme ještě zapracovat. To je to, co dělá konstruktivní kritika.
Pokud je ale kritika nekonstruktivní a je-li jejím cílem pošlapání našeho sebevědomí a hodnoty, neberme si to osobně, i když to je velmi těžké. Dovolme si být vidět, i když nejsme dokonalí, i když ještě všechno nevíme a i když děláme chyby. Zkusme nejprve u druhých přijmout fakt, že nikdy není dokonalý, že nikdo neví vše a zároveň, že každý dělá chyby. Tím spíš to samé dokážeme přijmout i u sebe. Pak už se možná budeme dívat na druhé, kteří to ještě nepřijali, jinak.
AŤ VÁS STRACH BÝT VIDĚT NEPŘIPRAVÍ O ÚSPĚCH V PODNIKÁNÍ
Zkusme na věc hledět pozitivně a změnit svá stará přesvědčení a vyměnit je za nová. Zkusme si co nejčastěji říkat tyto věty, abychom se o nich časem přesvědčili.
- Dovoluji si být vidět – i přes svou nedokonalost a chyby.
- Být vidět je forma sdílení mých darů s druhými.
- Užívám si to, že jsem vidět. Je to tvůrčí a zábavná činnost.
- Konstruktivní kritika mi nevadí, pomáhá mi růst.
- Neberu si nekonstruktivní kritiku a hodnocení druhých osobně.
Jak by nám bylo, pokud bychom se dokázali zbavit braní si věcí osobně a nenechali druhé ovlivňovat naší sebehodnotu?
NEGATIVNÍ HODNOCENÍ DRUHÝCH
Často máme pocit, že když nás někdo negativně hodnotí, že to je tím, že jsme něco udělali špatně nebo že jsme to způsobili. To má kořeny právě v dětství, když nám rodiče vyčítali chyby a nám hrozilo, že pokud se nezlepšíme a nezměníme, bude v ohrožení naše bezpečí a jejich láska k nám.
Je to v nás tak pevně zaryté, že si často neuvědomujeme, že druzí nás vnímají v kontextu svých vlastních postojů, životní situace, zkušeností a aktuálních emocí – a že to, jak nás vidí má často více co do činění s nimi, než s námi – tedy, že nás hodnotí vždy svýma vlastníma očima.
My sami se musíme hodnotit ale pouze svýma očima – v kontextu našich postojů, životní situace, zkušeností a aktuálních emocí. Máme na to plné právo. Nedává proto příliš smysl vztahovat hodnocení nebo kritiku druhých na naší vlastní sebehodnotu. Nemělo by se nás to osobně dotýkat nebo by nám to nemělo bránit být tím, kým jsme a kým se chceme stát.
ZATOČTE SE SVÝM STRACHEM BÝT VIDĚT
Co kdybychom to ale příště zkusili jinak? Co kdybychom příště nereagovali pod vlivem toho, že někdo druhý ohrožuje naši pravdu a naší sebehodnotu? Naše reakce by tedy nesměřovala k naší sebeobraně, ale k vyhodnocení situace, kde by nehrály roli negativní pocity a ze které bychom si možná mohli i něco odnést.
Pokud dokážeme unést pravdu, nedokonalost a postoje druhých, pak dokážeme unést i tu svou pravdu, nedokonalost a své vlastní postoje. A není to náhodou to, co nám v případě strachu být vidět v podnikání nejvíce pomůže?
Leave a Reply