Mnoho začínajících podnikatelů si myslí, že stačí vytvořit nový web a peníze se začnou sypat. Přestože mít dobře zaměřený web je jeden ze základních věcí, které musíte v podnikání mít, mnoho podnikatelů není připraveno dát si dopředu práci se stanovením jejich niche, který je životaschopný a má potenciál vydělat peníze.
Niche je něco jako váš kousek světa. Je to specifické téma nebo obor, kterému se věnujete.
Najít niche, který bude vydělávat je velice důležité, aby energie, peníze a čas, který budete věnovat svému podnikání, nepřišly nazmar. Poté, co svůj niche najdete, můžete okolo něj vytvořit produkty, služby a obsah.
Vaše vnitřní poslání, nadšení pro věc a vaše proč, je stejně důležité jako udělat si průzkum, ještě před tím, než si svůj niche zvolíte. Jinak totiž nemáte šanci zjistit, jestli bude o vaše potenciální produkty a služby zájem. Možná také strávíte mnoho času tvorbou nového produktu, jeho uvedením na trh a marketingem a pak zjistíte, že o něj není zájem.
NICHE A MICRO-NICHE
Pojďme se podívat blíže na to, co to je niche.
Niche je oblast zájmů nebo téma – například jóga nebo rodinné focení. Je důležité, aby oblast zájmu nebo téma bylo vyhledáváno lidmi online – to značí, že tu jsou nevyřešené problémy, potřeby nebo touhy, které vaše produkty nebo služby mohou řešit (a za jejichž vyřešení jsou lidé ochotní platit).
Jestliže chcete vytvořit ziskové podnikání, je nalezení toho správného niche jedním z prvních a nejdůležitějších rozhodnutí, které ve svém podnikání uděláte. Toto rozhodnutí totiž bude mít vliv na vše – na design vašeho webu, na obsah, který budete tvořit a také na to, jaké zákazníky budete přitahovat. Přestože neexistuje něco jako špatný niche, určitě existují niche, které jsou lukrativnější než jiné.
To, že jste našli niche, ve kterém jsou zákazníci ochotní platit, je stejné, jako byste se dostali do proudu řeky, ve které jsou ryby, které můžete chytat.
Můžete se setkat také s termínem micro-niche, což je vlastně ještě víc zúžené téma nebo oblast zájmu – mikro-obor nebo mikro-téma – například hot jóga nebo newborn focení v porodnici. Pokud lidé toto téma hledají online, je zde ještě větší šance, že najdou právě vás a vaše produkty a služby.
Micro-niche si můžete představit jako potok, ve kterém sice není tolik ryb jako v řece, ale ty, co po vašem proudu připlavou, je snazší chytit. Potok není tak široký a nenajdete na něm tolik rybářů.
I dnes je stále možné najít mikro-niche, které jsou výnosné. Výhodou je také, že je zde nízká konkurence. Principem je najít micro-niche, kde je malá konkurence, ale kde zároveň probíhá vyhledávání na internetu. Takové micro-niche není jednoduché najít, ale pokud se vám to podaří, mohou být velmi lukrativní. Navíc na nich můžete dominovat i přesto, že právě začínáte.
PROČ JE DŮLEŽITÉ NAJÍT TEN SPRÁVNÝ NICHE?
Najít to správné téma vaší značky je důležité pro to, že je potřeba nabídnout trhu něco, co hledá – kde jsou nevyřešené problémy, nenaplněné potřeby a touhy. Teprve poté je možné na tomto tématu postavit své jedinečné podnikání.
Je také důležité zvážit, jestli se chcete věnovat širšímu publiku (například nabízet vzdělání pro fotografy, kteří začínají) nebo se věnovat užšímu publiku (například nabízet vzdělání pro úzce specializované fotografy – což může být třeba workshop na boudoir focení výhradně u klientky doma).
Vzdělání pro začínající fotografy vám může přinést větší objem nižších částek, zatímco specializované vzdělání zase nižší objem vyšších částek. Je tedy důležité nejen najít, za co jsou lidé ochotni platit, ale také jak moc jsou ochotni platit za vyřešení jejich potřeb, problémů a tužeb (a samozřejmě také kolik takových zákazníků může být).
Před tím než začnete vytvářet produkt nebo službu a investovat mnoho času do tvorby webu, copywritingu a obsahu, potřebujete si být jisti, že tu jsou zákazníci ochotni platit za to, co nabízíte. Potřebujete se ujistit, že máte možnosti, jak tento niche monetizovat. Vaší cílem tedy je najít niche, který je nejen životaschopný, ale také výdělečný.
JAKÝ JE NICHE VAŠÍ ZNAČKY?
Můžete zvolit niche, který je právě módní a zaměřit se témata, která aktuálně hýbou světem. Také můžete zvolit stálé niche – například v oblasti byznysu, zdraví, vaření nebo cestování. Vás bude ale nejspíš zajímat, jak najít niche, který je z oblasti vašich vlastních zájmů, zkušeností, které jste nasbírali a vašeho jedinečného životního příběhu.
Vždy tu budou další lidi, kteří jsou na stejné cestě jako vy, jen jinak daleko. Pokud si sami kupujete produkty a služby v oblasti vašeho niche, pak je tu velká šance, že tu jsou i další lidé ochotní utrácet peníze a že je tu tudíž niche, který je výdělečný – a to je dobrá zpráva.
Otázka pro vás tedy je:
- Jaký je niche vaší značky – tzn. definujte, co je vaším nejužším oborem nebo jediným tématem, kterému se ve své podnikání věnujete a kterému jste odhodláni věnovat se i další roky?
UDĚLEJTE SI PRŮZKUM
Poté, co definujete niche vaší značky, je potřeba udělat si průzkum, abyste zjistili, jestli jsou zde zákazníci ochotní platit.
Základní principy tohoto průzkumu jsou:
1. jděte na Google a prozkoumejte, co lidé hledají ohledně vašeho niche a jaká klíčová slova k tomu používají
2. najděte konkurenci v oblasti vašeho niche – kolik konkurentů máte, na co se specializují, jaké jsou jejich ceny a také co jim narozdíl od vás chybí
3. prozkoumejte také diskuzní fóra a specializované skupiny, která okolo vašeho niche najdete, abyste byli lépe v obraze
4. ptejte se lidí z vašeho niche, co potřebují, po čem touží, co jim chybí a jaké problémy řeší – a především, jak jsou ochotni platit za vyřešení
Poté, co jste definovali a ověřili niche vaší značky, můžete pokračovat dál. Nezapomeňte, že tajemstvím úspěšného podnikání je najít ten správný niche na trhu, kde jsou lidé ochotní platit za vyřešení svých potřeb, problémů a tužeb. Poté, co takový niche najdete, můžete pro něj vytvořit své jedinečné produkty a služby. Jedině tak můžete začít ziskové podnikání a ne jen drahý koníček.
Leave a Reply