nadměrné utácení

Nadměrné utrácení v podnikání

Nadměrné utrácení se týká v dnešní době mnoho lidí a podnikatelů nevyjímaje. Je těžké odolat tolika svodům, které se nám díky přemíře nabídky a propracovanému marketingu neustále nabízejí.

 

NADMĚRNÉ UTRÁCENÍ

Shopaholismus často není brán v konzumní společnosti jako problém. Existuje mnoho influencerů, kteří nadměrně nakupují, ví kde nakupovat a inspirují svým stylem druhé lidi.

Není nic špatného udělat si někdy radost a koupit si něco, co tak úplně nepotřebujeme. Problémem u lidí, kteří trpí nadměrným nakupováním, je ten, že nemohou přestat, že nemají žádné našetřené peníze na horší časy a že často končí v dluzích a v problematickými vztahy s druhými (i se sebou).

Jak poznáme, že naše utrácení už není úplně zdravé? Rozdíl je v tom, jestli utrácíme z důvodů nedostatečnosti a vnitřní prázdnoty nebo z pocitu dostatku, radosti a vnitřní naplněnosti. Často je zde narušená schopnost rozeznat, co opravdu potřebujeme a co už je nad rámec.

 

NADMĚRNÉ UTRÁCENÍ V ŽIVOTĚ

Nezdravé nadměrné utrácení se v osobním životě projevuje:

  • opakovanou nutkavou potřebou kupovat si věci, které nepotřebujeme a kterou si kompenzujeme napětí, stres, nelásku k sobě a pocity vnitřní prázdnoty
  • snahou zapůsobit na druhé a cítit se jako lepší člověk
  • nadměrným nakupováním luxusního a statusového zboží – u žen často sběratelstvím luxusních kabelek, bot, oblečení a šperků
  • rozhlašováním o sobě, že nás peníze nezajímají a že je neřešíme
  • žitím si nad poměry – pokud například vždy létáme první třídou, jíme pouze v luxusních restauracích, nakupujeme jen ty nejlepší potraviny a večer popíjíme jen to nejdražší šampaňské – přesto, že si tento VIP životní styl nemůžeme dovolit
  • nadměrným časem, který strávíme nakupováním, mluvením o nakupování a přemýšlením o nakupování
  • pocity viny po té, co si danou věc koupíme – vyčítáme si, že jsme ji vlastně nepotřebovali a že jsme utratili tolik peněz  – to často vede k tomu, že danou věc nakonec ani nepoužíváme protože z ní už nemáme radost
  • tajením toho, co jsme si kupili a kolik jsme za to utratili před svými blízkými – často se za své nákupy stydíme
  • utrácením za druhé – například kupování luxusních věcí dětem, aniž bychom si to mohli dovolit
  • nakupením dluhů a kreditních karet, které máme problém splácet
  • chybějícími úspory na horší časy a žádným finančním plánem do budoucna
  • chtěním mít vše hned, neschopností počkat si na něco hezkého – upřednostňujeme okamžité potěšení, ať to stojí, co to stojí

NADMĚRNÉ UTRÁCENÍ V PODNIKÁNÍ

Nadměrné utrácení se v podnikání projevuje:

  • vydáváním příliš mnoha peněz na branding, který aktuálně nepotřebujeme
  • vydáváním příliš mnoha peněz za marketing, který aktuálně nepotřebujeme
  • podnikáním, které nám dává určitý status úspěšného člověka, ale které je ve skutečnosti jen drahý koníček nebo dokonce ve ztrátě
  • častými nedokončenými projekty
  • slabými produkty a službami, které se skrývají za perfektním brandingem a marketingem 
  • chaosem ve firemních financích, pozdními platbami za pojištění a daně
  • pozdním placením nebo neplacením svým dodavatelům a zaměstnancům
  • příliš velkým týmem, který ve skutečnosti nepotřebujeme
  • příliš velkou, luxusně vybavenou kanceláří na zvučné adrese, aniž by naše podnikání vydělávalo
  • nakupováním technologií, které ještě naše firma nepotřebuje
  • nakupováním těch nejdražších asetů pro podnikání, i když by nám pro chod podnikání stačily i o kategorii levnější
  • nakupováním kurzů a certifikací pro dobrý pocit, i když je nutně nepotřebujeme pro růst našeho podnikání

Pokud jste se v mnoha těchto bodech poznali, nejspíš vás zajímá, co s tím můžete dělat, aby vám nadměrné utrácení neničilo vaše podnikání. Pojďme se tedy společně podívat na to, co se dá dělat.


PRÁCE NA PŘÍLIŠNÉM UTRÁCENÍ

Jak můžeme zapracovat na svém přílišném utrácení? Nejdříve je potřeba se podívat, kde můžou problémy s nadměrným utrácením vznikat.

Tradičně se můžeme podívat do své rodiny a to především na to, jak naši rodiče hospodařili s penězi. Pokud naši rodiče přehnaně utráceli, je velká pravděpodobnost, že se tento problém bude týkat i nás. Může to nastat i v opačném případě – a to, pokud naši rodiče byli naopak přehnaně šetřiví a nic nám nedopřáli.

Nadměrné utrácení, které se vyvine do formy shopaholismu je, jak už jeho název naznačuje, závislost jako každá jiná. Nadměrné utrácení totiž může přinášet stejné pocity uklidnění, odměnění nebo zaplnění vnitřní prázdnoty jako jakákoliv jiná závislost. Pokud například zatočíme s kouřením nebo s alkoholem, můžeme si najít nadměrné nakupování jen jako jinou formu uspokojení svých potřeb, které si nedokážeme uspokojit jinak a zdravěji.

Někdy se také můžou střídat období nadměrného šetření s nadměrným utrácením. Zde jde o nezvládnutou míru kontroly, která je buď extrémní nebo naopak extrémně chybí.

 

TŘI OBLASTI, NA KTERÉ SE ZAMĚŘIT

Zde jsou oblasti, na kterých můžeme pracovat:

  • zapracovat na své vlastní sebehodnotě a sebevědomí a naučit se nespojovat svou hodnotu s tím, co máme – to můžeme cvičit nejdříve na druhých lidech, kde to často jde snáz než u nás samotných – pokud dokážeme vidět a oceňovat druhé za to, co není spojené s jejich statusem, můžeme to brzy dokázat i u sebe
  • naplnit svůj život až po okraj – nadměrně nakupujeme často pro to, že nám něco chybí a že jsme kvůli něčemu ve stresu, kdy nakupování přináší uklidnění a pocit, že alespoň něco radostného zažíváme – najděme si prostor věnovat se svým potřebám, odpočinku a svým vztahům – čím více lásky a radosti budeme v životě mít, tím méně si budeme muset kompenzovat svou vnitřní prázdnotu
  • zaměřit se na svůj vlastní pocit bezpečí a jistoty – ať už naši rodiče nadměrně šetřili nebo utráceli, je možné, že jsme nikdy jako děti nezažili ten správný pocit bezpečí, dostatku a jistoty – pokud například nakupujeme obrovské množství jídla, které nesníme, může to mít kořeny v tom, že se díky tomu cítíme alespoň na nějakou chvíli v bezpečí 
  • vytvořit si finanční rezervu je tedy jedna z možností, jak zažívat v životě větší pocit bezpečí, jistoty a hojnosti, který nám chybí, s tím souvisí i nastavení si nové “nuly” na našem účtu, aby se už nikdy nestalo, že utratíme vše, co máme
  • nastavit si hranice utrácení pomocí vytvořeného rozpočtu – je potřeba hlídat své finance a vědět, kam plynou, platit včas faktury a dodavatele a vědět, kolik nám zbývá
  • u každého osobního nebo firemního výdaje se ptát sami sebe, jestli je to zdravé rozhodnutí nebo, jestli si tím něco kompenzujeme
  • zapracovat na své pověsti a statusu u druhých můžeme i tím, že do svých produktů a služeb vtiskneme VIP péči a vytvoříme skvělou zkušenost tak, aby o nás nikdo nemohl říct, že máme silný branding a marketing, ale slabý produkt nebo službu
  • nepřehánět to s outsourcováním a najímáním druhých, abychom nemuseli nic dělat, zvláště pokud si to naše podnikání nemůže dovolit

NADMĚRNÉ UTRÁCENÍ JAKO DAR

Na závěr je potřeba říct, že přesto, že vás možná trápí nějaké důsledky nadměrného utrácení ve svém životě a podnikání, pořád máte světu co nabídnut! Pokud milujete luxus a prvotřídní péči, věřte, že si to vše naprosto zasloužíte. Vaším darem je totiž, že dokážete zářit, že vás druzí mají rádi a že můžete vydělávat peníze už jen tím, jak mluvíte a jak vypadáte. Zkuste se pro to zaměřit na to, jak zmírnit škodlivé chování a naopak, jak vydělávat peníze v souladu s tím, jaké jsou vaše silné stránky.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

průvodce pro vás

Kým byste byla,
kdybyste se nebála?

Tento průvodce vám pomůže zodpovědět si na otázku,
kým byste mohla být a jak byste podnikala, 

  • kdybyste se nebála,
  • kdybyste o sobě nepochybovala
  • a kdybyste věděla, že vše co chcete, můžete mít. 

Odpovědi, které díky tomuto průvodci naleznete, změní vše. Máte odvahu podívat se do svého nitra a spatřit tam tu ženu, která žije a podniká ze svého nejvyššího potenciálu?