obchodni modely

Obchodní modely pro podnikatelky

Jako podnikatelku vás jistě zajímá, jaké základní obchodní modely existují a jaký z nich můžete zvolit pro své podnikání. Každý obchodní model má svá pro a proti. Můžete je také libovolně kombinovat.

Existují čtyři základní obchodní modely:

  1. model založený na službách
  2. model založený na konzultacích
  3. model založený na informačních produktech
  4. model založený na fyzických produktech

Pojďme je nyní rozebrat, abyste si lépe mohli vybrat, který z obchodních modelů je pro vás ten pravý.

 

1. MODEL ZALOŽENÝ NA SLUŽBÁCH

Jestliže rádi pracujete s lidmi a pomáháte jim, je tento model pro vás ideální. Při poskytování služeb svým zákazníkům za ně řešíte jejich problémy. Tento model je ideální řešení pro zákazníky, kteří mají peníze, ale nemají čas, aby dosáhli požadovaných výsledků. Dostáváte zaplaceno na základě hodinové nebo denní sazby, celkovou částkou za projekt nebo na základě dlouhodobé smlouvy.

Patří sem například:

  • obchodní služby – tvorba webu, focení, copywriting, virtuální asistence, účetní služby, grafický design, plánování eventů, natáčení atd.
  • osobní služby – líčení, kadeřnické služby, kosmetické služby, interiérový design, zahradní služby, módní styling, hlídání dětí, venčení psů atd.
  • lekce – taneční lekce, jóga, fotografické a malířské workshopy atd.

Výhody tohoto modelu:

  • nepotřebujete příliš vysokou investici do začátku, můžete začít rychle pracovat a vydělávat peníze
  • poznáváte nové lidi a vaše práce je tak velmi rozmanitá
  • cítíte uspokojení z toho, že pomáháte lidem měnit jejich životy k lepšímu

Nevýhody tohoto modelu:

  • měníte peníze za svůj čas a je těžké vytvořit zdroje pasivního příjmu, pokud neustále pracujete na klientských zakázkách
  • může být obtížné dosáhnout vyšších příjmů, pokud se vám nepodaří oslovit VIP zákazníky
  • díky nízké vstupní investici můžete prodávat své služby na výrazně konkurenčním trhu, protože každý má možnost dělat to samé, co děláte vy
  • pokud nemáte vybudovanou silnou základnu spokojených zákazníků, která vám dodává nové zakázky, musíte se věnovat také marketingu
  • můžete mít zkušenosti s vyhořením, protože práce s lidmi může být často náročná s ohledem na vaše hranice a čas
  • když onemocníte, nedostanete zaplaceno
  • menší pocit svobody, obzvlášť, pokud pracujete na více klientských projektech a potřebujete být pro své zákazníky vždy dostupní
  • protože své služby poskytujete pro zákazníky, nesete odpovědnost za výsledek

 

2. MODEL ZALOŽENÝ NA KONZULTACÍCH

Tento model je pro vás ideální, pokud osobně nebo online pomáháte druhým (jednotlivcům, skupinám i organizacím) dosáhnout transformace v jejich životě nebo podnikání. Pro své zákazníky přímo nevykonáváte práci, jsou si sami zodpovědní za výsledky. Dostáváte zaplaceno na základě hodinové nebo denní sazby, celkovou částkou za projekt nebo na základě dlouhodobé smlouvy.

Patří sem například:

  • life koučink
  • byznys mentoring
  • mastermind skupiny
  • leadership programy
  • VIP dny
  • retreaty
  • zdravotní a spirituální poradenství
  • skupinové tréninky a facilitace
  • veřejné vystupování

Výhody tohoto modelu:

  • podobně jako u služeb tu jsou nízké vstupní investice, takže nemusíte dlouho čekat a můžete začít pracovat
  • máte také často nízké provozní náklady, protože prodáváte svůj čas za peníze – často vám stačí jen počítač a telefon
  • můžete cítit velké uspokojení z toho, že skutečně pomáháte zlepšovat lidem jejich životy
  • v tomto případě neděláte práci za vaše klienty a nejste odpovědní za výsledek, což snižuje odpovědnost, kterou nesete na svých bedrech

Nevýhody tohoto modelu:

  • stále směňujete svůj čas za peníze, takže může být náročné dosáhnout svých finančních cílů
  • díky nízké vstupní investici můžete prodávat své služby na výrazně konkurenčním trhu, protože každý má možnost dělat to samé, co děláte vy
  • pokud nemáte vybudovanou silnou základnu spokojených zákazníků, která vám dodává nové zakázky, musíte se věnovat také marketingu
  • pokud onemocníte, nedostanete zaplaceno
  • pro svou vlastní psychohygienu nemůžete pracovat s mnoha klienty najednou, jinak vám hrozí vyhoření
  • jsou na vás kladeny vysoké požadavky ohledně udržování hranic a také můžete bojovat s vlastními pocity odpovědnosti za druhé
  • můžete také bojovat s impostor syndromem a mít pocit, že se musíte neustále v něčem kvalifikovat

 

3. MODEL ZALOŽENÝ NA INFORMAČNÍCH PRODUKTECH

Tento model je pro vás to pravé, pokud vás baví dávat dohromady informace a zabalit je do jedinečných produktů, a zároveň pokud nemáte nutně potřebu pracovat osobně s lidmi – například pro to, že jste introverti nebo pokud chcete pomoci většímu množství lidí najednou.

Je jen na vás, do jaké míry chcete být ve spojení s druhými – vaše informační produkty mohou být provázané s komunitou nebo zcela anonymní. Své zákazníky můžete inspirovat, vzdělávat a také bavit.

Vaše příjmy mohou pocházet z jednorázového prodeje produktů, z členských poplatků, z affiliate odměn za doporučení produktů druhých a také z blogování, natáčení videí, podcastingu nebo z budování vlivu na sociálních sítích.

Patří sem například:

  • online kurzy
  • knihy
  • průvodce
  • šablony, checklisty, systémy
  • grafický design

Výhody tohoto modelu:

  • nízké závazky vůči zákazníkům
  • nízká odpovědnost za výsledky zákazníků
  • možnost pomoci velkému množství lidí bez s tím spojeného vyhoření
  • nemusíte se vázat na jedno téma, můžete se věnovat tématům, která vás aktuálně baví
  • vaši zákazníci nemusí čekat, až na ně přijde řada

Nevýhody tohoto modelu:

  • větší a koordinovanější marketing
  • nutnost propagace, reklam a prodeje
  • méně osobní vztah se zákazníky
  • může být organizačně, časově i psychicky náročné uchopit, vytvořit a dokončit online produkt do finální podoby
  • pokud jste hodně vidět online, můžete mít nepříjemné zkušenosti s hatery

 

4. MODEL ZALOŽENÝ NA PRODEJI FYZICKÝCH PRODUKTŮ

Pokud rádi tvoříte produkty, na které si druzí mohou sáhnout, tento model je pro vás to pravé. Přitahuje totiž všechny nadané tvůrce, kreativce, designery a umělce, které uspokojuje radost z tvorby. Prodávat můžete osobně i online na marketech nebo dodávat produkty distributorům.

Patří sem například:

  • oblečení, doplňky
  • beauty produkty
  • svíčky, krystaly, karty, poznámkové bloky
  • hračky, hrníčky a dekorace
  • čaje a domácí výrobky

Výhody tohoto modelu:

  • uspokojení z toho, že přivádíte své kreativní nápady k životu
  • vytváříte skvělou alternativu pro zákazníky, kteří hledají hodnotu jedinečných výrobků, kterou nejsou schopni najít v masové výrobě
  • nemusíte vše vytvářet sami, ale můžete outsourcovat část výroby nebo obrandovat anonymní produkty
  • můžete si také pronajmout sklady a zajistit logistiku

Nevýhody tohoto modelu:

  • je časově, finančně i organizačně náročné vytvořit fyzické produkty a zajistit veškeré systémy
  • do ceny výrobku se stanovují také náklady za balení, logistiku a distribuci
  • je potřeba dobře stanovit ceny, abyste obstáli v konkurenci a zároveň, abyste si zachovali tržby
  • může být psychicky náročné řešit vracení produktů zpět, reklamace nebo problémy s dodáním a dopravou

 

Nyní, když jste se seznámili se základními obchodními modely, který z nich je váš favorit?

Zeptejte se sami sebe:

  • Je tento obchodní model pro mě vhodný? Je v souladu s mými silnými a slabými stránkami?
  • Co je pro mě jednoduché a přirozené?
  • Co dokáži vytvořit rychle?
  • Co je pro mě složité a nudné? V čem dělám nejčastěji chyby?
  • Co potřebuji zařídit, aby bylo možné začít prodávat?
  • Co se potřebuji naučit před tím, než začnu prodávat?
  • Jaké produkty nebo služby mohu prodávat v rámci vybraného obchodního modelu?
  • Jsou produkty a služby, které plánuji vytvořit v souladu s tím, co zákazníci potřebují, chtějí a za co jsou ochotni platit?
  • Na co si v případě tohoto modelu musím dávat pozor?

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Načerpejte inspiraci, získejte užitečné tipy a stáhněte si zdarma hodnotné online produkty. 

V sekci získáte tipy na knihy a užitečné nástroje, e-book, Showit šablonu zdarma, doporučení na inspirativní podnikatelky a ochutnávku přednášek z LUCIES online. 


inspirativní sekce

Inspirace, tipy & zdroje pro vaše podnikání