Budovat osobní brand (svou osobní značku) online je v současné době mnohem důležitější než kdy jindy. Mnoho potenciální zákazníků zadá vaše jméno do Googlu ještě před tím, než vás kontaktuje. Lidé, kteří s vámi chtějí spolupracovat nebo s vámi půjdou na schůzku, dělají to samé – jednoduše si vás prolustrují – nejen vaše sociální sítě, historii, ale také váš web. Otázkou tedy zůstává, jak na druhé zapůsobíte? Jak vás a to co děláte vidí? Jaký vy a vaše značka zanecháte první dojem?
CO JE TO OSOBNÍ BRAND?
Říká se, že osobní brand je to, co o vás druzí říkají, když nejste v místnosti. Je to soubor dovedností, zkušeností a schopností, které vás dělají tím, kým jste. Budování osobního brandu ale není věc, která by se stala přes noc. Je to výsledek dlouhé cesty, během které dokážete konzistentně komunikovat, kdo jste a co děláte pro druhé svým jedinečným a autentickým způsobem.
Silné osobní brandy jsou nositeli významu. Dokáží se dostat druhým pod kůži. Lidé s nimi dokáží navázat hluboké spojení a nést si je ve svých srdcích. Příkladem může být Oprah Winfrey, Marie Forleo nebo Steve Jobs. Silné pouto, které mají taková jména se svými příznivci, má tu moc monetizovat vše, čeho se jen dotknou nebo o čem se zmíní. To s sebou přináší samozřejmě i vliv a schopnost něco ve světě změnit.
Budovat osobní brand se ale vyplatí všem – zaměstnancům, majitelům firem i živnostníkům. Může za to tzv. Gig economy – mnoho firem najímá specializované pracovníky krátkodobě na práci na projektech. Je to pro ně výhodnější než najímat je na stálo. Také mezi podnikateli a firmami frčí různé formy spolupráce, kdy spolu majitelé jednotlivých osobních značek spolupracují nějakou dobu na konkrétním projektu.
Ve své práci se specializuji na osobní brandy pro ženy podnikatelky. Nerozlišuji, jestli je ve svém podnikání žena sama nebo za jejím jménem stojí velký tým lidí. Ráda bych proto tedy popsala důvody, proč budovat osobní brand, které se vztahují právě na tuto specifickou oblast.
BUDOVÁNÍ OSOBNÍHO BRANDU – CO PŘINESE PRO VAŠE PODNIKÁNÍ?
1. DŮVĚRA POTENCIÁLNÍCH ZÁKAZNÍKŮ
Od roku 2010 jsem se věnovala boudoir focení žen. Nafotila jsem více než 2000 klientek. Myslím si, že za tímto úspěšným podnikáním, které bylo dlouhá léta mým hlavním zdrojem příjmu, stál fakt, že můj osobní brand fungoval na jedničku.
Vím, že jsem získala důvěru klientek ještě před tím než mě kontaktovaly. Když jsem je fotila, důvěřovaly tomu, že to vždy zvládnu, že jsem člověk, který fotit ženy ve spodním prádle umí. Často mi říkaly, že tím, že otevřeně píšu o vlastním přijetí a cestě k sebelásce, vědí, že mi můžou věřit. Jako fotografka jsem potřebovala důvěru jako sůl. Bez důvěry ke mně se žádná žena při focení neuvolní a na výsledných fotkách to bude znát. I jako tvůrkyně webu potřebuji důvěru, bez ní bych pracovat nemohla.
Stejné je to v každém podnikání. Zákazník potřebuje cítit důvěru ke značce už dopředu – ještě před tím než ji kontaktuje. Tím, že ukážete, kdo jste a za čím si stojíte, máte šanci spojit se s vaším zákazníkem na mnohem hlubší úrovni. Pokud vše zaklapne, jak má, zákazník si k vám naváže bližší vztah – má pocit, že vás zná. A lidé obecně raději nakupují od těch, které znají, kterým můžou věřit a kteří jsou jim sympatičtí (spíš než od anonymních značek).
2. ZÁKAZNÍCI NA DOPORUČENÍ
Můj manžel má realitní kancelář. Než si získal první zakázky, nezbylo mu nic jiného než navolávat tzv. studené kontakty. To znamená, že vám systém vygeneruje lidi, kteří prodávají nemovitost a vy je jednoho po druhém obvoláváte a snažíte se je zaujmout.
Budovat si osobní brand online je ideální pro ohřívání kontaktů. Co si pod tím představit? Tím, že budete vidět a budete ukazovat, kdo jste a co děláte – lidé si vás budou všímat. A i když oni sami vaše produkty a služby nebudou potřebovat – rádi vás doporučí svým přátelům, kteří poptávají vaše služby a kteří o vás před tím ani nevěděli. Každý rád pomůže a poradí druhým.
3. IDEÁLNÍ ZÁKAZNÍCI
Osobní brand je postavený na jedinečnosti. Pokud se držíte vlastní jedinečnosti a předáváte druhým svůj unikátní dar, naprosto přirozeně přitahujete zákazníky, kteří jsou vám podobní. Nebojte se pro to odlišit od ostatních a dělat svou práci jinak a po svém – odlišíte se tak od konkurence a zákazníci, kteří využijí vašich služeb nebo produktů, rychle pochopí, že jste na stejné vlně (a že chtějí vás a ne nikoho jiného).
Když člověk pracuje s ideálními zákazníky, žije mnohem spokojenější a více naplňující život. Každý z nás se chce obklopovat lidmi, se kterými je na stejné vlně, kde je porozumění a kde energie plyne. Navíc, pokud vaše produkty a služby skutečně pomáhají druhým a mění jejich životy k lepšímu, je to úžasný pocit, který dokáže naplnit život smyslem.
4. VYŠŠÍ CENA
Pokud zákazníci pochopí z vaší prezentaci na webu a sociálních sítí (nebo z toho, co se o vás říká), že jste pro ně ti nejlepší – a jediní praví – nebudou chtít nikoho jiného. Přestáváte tak být komoditou, kdy se zákazníci soustředí na poměr mezi cenou a výkonem. Stáváte se něčím, co přesně zapadá do zákazníkova života a co má tu moc posunout ho na místo, kde si přeje být.
Je přirozené, že když zákazníci najdou ideální řešení na to, co potřebují, jsou méně ochotni dělat kompromis. Pokud jsou schopni vidět tu pravou hodnotu ve vašich službách a produktech, jsou ochotni za ně zaplatit adekvátní cenu.
5. SPOLUPRÁCE
Jak jsem již psala v začátku článku – vybudovaný osobní brand nám dává skvělé příležitosti ke spolupráci a k expanzi našeho podnikání. Někdo může mít produkt, který by zaujal publikum druhého nebo dají dvě značky hlavy dohromady, spojí své jedinečné schopnosti a vytvoří něco úžasného pro své společné zákazníky. Výsledky se tak dostaví rychleji a v mnohem větším měřítku.
Osobní brand (pokud nemáte tým) může být tak trochu osamělá jízda. A právě spolupráce s majiteli jiných osobních značek přináší mnohem víc zábavy ale také vydělaných peněz.
A co vy? Souhlasíte s tím, že se vyplatí budovat svou osobní značku? Napadají vás další výhody? Podělte se o ně s ostatními do komentáře pod článkem.
Leave a Reply