key person of influence

The Key Person of Influence – doporučení na knihu

Pokud se chcete stát klíčovou osobností (KPI – key person of influence) ve svém oboru, doporučuji vám přečíst si knihu od Daniela Priestleyho Key Person of Influence

Přestože je tato kniha už starší (vyšla v roce 2014), je stále plná skvělých informací. Autor v ní predikuje, že s příchodem digitalizace přijde i doba, kdy mnoho zákazníků bude mnohem raději nakupovat od lidí, než od velkých firem – bude nakupovat od lidí, kteří se stali klíčovými osobnostmi vlivu ve svých mikrooborech (micro-niche).

Co je to mikroobor? Začněme tím, co mikroobor není. Mikroobor není focení lidí. Není to ani portrétní focení. Mikroobor je například specializace na focení žen ve spodním prádle (nebo bez) ve studiu, které jim pomáhá přijmout sebe sama ve své jedinečnosti.

Lidem, kterým se podaří přivlastnit si svůj mikroobor, se bude podle Daniela dařit. Ti ostatní, kteří se nespecializují, se budou podle něj snažit potěšit každého a při tom nikoho.

Zároveň vyzdvihuje jedinečnost lidí – jejich unikátní cestu, dovednosti, talent, příběh, zájmy, koníčky a vášeň. Říká, že už teď má každý člověk vše potřebné, že už teď každý stojí na obrovské hoře hodnoty, kterou pro druhé může mít. Spatřuje velké bohatství v příběhu lidí a v jejich cestě. Píše, že je potřeba to uchopit a předat druhým. Nejsme tu pro to, abychom konzumovali, ale abychom tvořili.

KDO JE KLÍČOVÁ OSOBNOST VLIVU (KPI)?

KPI je osoba, která má v daném mikrooboru nejvyšší hodnotu a je nejlépe placená. KPI má přístup k těm nejlepším příležitostem, spolupracuje s dalšími KPI a vytváří tak velký vliv na druhé a i na celkové dění v mikrooboru.

Daniel tvrdí, že dokud nejste KPI, je vaším jediným cílem se jí stát.

Kdo KPI není? Klíčovou osobností vlivu není člověk, který nemá jasno v tom, kdo je a jakou hodnotu přináší druhým. Takový člověk postrádá věrohodnost, autoritu druhých, je vyhořelý a bez nadšení.

Oproti tomu, pokud jste KPI, pak máte jasno v tom, kdo jste a jakou hodnotu máte pro druhé, působíte věrohodně, energicky, sebevědomě a máte jasně postavené názory.

Každý KPI by měl umět jasně a zřetelně odpovědět na následující otázky:

  1. Co děláte? Na tuto otázku musíte mít připravenou odpověď, která je jasná, ohromí a zaujme druhé.
  2. Co vás činí důvěryhodnými? Na tuto otázku musíte dokázat vychrlit spoustu důkazů o tom, že jste autorita v daném oboru – jste autorem obsahu, máte případové studie, zkušenosti, spokojené klienty a máte jedinečný a jasný názor.
  3. Jak vyděláváte peníze? Na tuto odpověď musíte odpovědět, že máte ekosystém produktů a služeb, které se vzájemně podporují a které odpovídají vaší značce. Více o ekosystému produktů a služeb najdete v online kurzu o tvorbě webu a značky ZDE.
  4. Jste známí, důvěryhodní a oblíbení? Na tuto otázku musíte rovněž odpovědět kladně. Je potřeba mít svou online historii a vyskakovat ve vyhledávání.
  5. Co přinášíte do spolupráce s druhými? Na tuto otázku musíte umět jasně odpovědět. Pokud spolupracujete s dalšími KPI není možné nemít jasno v tom, co přinášíte do vzájemného obchodu a jestli bude spolupráce s vámi win-win.

 

JAK SE STÁT KLÍČOVOU OSOBNOSTÍ VLIVU?

Daniel Priestley uvádí, že je důležité projít pěti kroky v jejich přesném pořadí. To může, ale také nemusí trvat roky. Není podle něj potřeba pracovat těžce, ale musíte mít výsledky. Poté, co zvládnete všech pět kroků, přichází vliv a také příležitosti.

Kterých pět kroků musíte na cestě k tomu stát se KPI zvládnout?

  1. PITCH – pitch je volně přeloženo jako dvorek, na kterém hrajete svou hru. Pitching je schopnost dobře komunikovat svou jedinečnost a hodnotu pro druhé. Když máte něco úžasného a nikdo to nechápe, je vám to k ničemu.
  2. PUBLISH – zde jde o schopnost získat kredibilitu skrz autorský obsah – tím si vlastně zabíráte své území a přebíráte vládu nad svým mikrooborem. Zároveň s tím také zdokonalujete své postoje a názory k jednotlivým tématům, za kterými vaše značka stojí.
  3. PRODUCT – u tohoto kroku je důležité dokázat přeměnit dovednosti na aktiva a sestavit produkty a služby, které společně tvoří dokonalý ekosystém.
  4. PROFILE – zde je důležitá schopnost stát se známým, důvěryhodným a oblíbeným člověkem ve svém mikrooboru. Podle Daniela neexistuje omluva pro to, proč jste neviditelní online. Jste totiž to, co Google říká, že jste, proto je vaše odpovědnost vybudovat svůj online obraz a vyčistit vše, co je matoucí, zastaralé a neslouží vaší značce.
  5. PARTNERSHIP – posledním krokem je partnerství – tedy především schopnost udržovat a strukturovat strategické vztahy, které prospívají všem zúčastněným. Daniel říká, že skutečné bohatství přichází, když začnete efektivně využívat efektivitu ostatních. Díky partnerství s dalšími KPI se efekt vlivu a vydělaných peněz násobí, protože existují lidé, kteří mají pro váš produkt tisíce zákazníků.

 

A co vy? Co na tuto cestu říkáte? Jste na ní? A pokud ano – jak jste daleko a na čem můžete ještě zapracovat?